HR EN
Industrijska 5, 10 434 Sveta Nedelja
info@geniusconsulting.hr
+385 98 817 475
HR EN

Natječaj: Povećana konkurentnost hrvatskih poduzeća

Inovacije zelene industrije i Plavi rast

Cilj programa:

Povećanje stvaranja vrijednosti i održivog razvoja u hrvatskom poslovnom sektoru. Program nastoji potaknuti i razvijati dugoročnu poslovnu suradnju između Norveške i Hrvatske na temelju poslovnog razvoja i inovacija.

Raspoloživi iznosi za financiranje te iznosi potpora:

Shema pojedinačnih projekata prema dva fokus područja za MSP i velika poduzeća:

Inovacije zelene industrije – 5.651.117 EUR

Plavi rast – 5.258.170 EUR

Minimalna potpora po projektu = 200.000 EUR

Maksimalna potpora po projektu = 1.500.000 EUR

Shema dodjele manjih iznosa bespovratnih sredstava za MSP prema fokus područjima:

Inovacije zelene industrije – 977.000 EUR

Plavi rast – 1.055.480 EUR

Minimalna potpora po projektu = 50.000 EUR

Maksimalna potpora po projektu = 200.000 EUR

Stopa bespovratnih sredstva i kategorije državnih potpora:

Ovaj Program nema fiksnu stopu bespovratnih sredstava. Financijski doprinos ovog Programa utvrđuje se za svaki pojedini slučaj, uzimajući u obzir sve relevantne čimbenike. Stopa bespovratnih sredstava odredit će se na temelju primjenjivih odredbi Uredbe Komisije 651/20144 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora, kako je izmijenjen i dopunjen Uredbom Komisije 2017/1084.

Stopa može varirati od 10% do 70 %, ovisno o vrsti dodijeljene državne potpore, veličini subjekta Prijavitelja, profitabilnosti projekta, općem financijskom stanju Prijavitelja i drugim elementima odredaba Uredbe koji su relevantni za dotični projekt. Prijavitelji zahtjeva ne bi trebali očekivati da će dobiti maksimalne stope bespovratnih sredstava u skladu s pravilima o državnim potporama.

Za ove će se Natječaje primjenjivati sljedeće kategorije državnih potpora:

  1. Regionalna potpora, članci 13. i 14. – stopa bespovratnih sredstava prema karti regionalnih potpora

Ulaganja u sljedećim regijama RH:

- HR03 Jadranska, stopa bespovratnih sredstava od 35%

- HR04 Kontinentalna, stopa bespovratnih sredstava od 25%

Napomena: MSP-ovima se može dodijeliti bonus od 10% ili 20 % prihvatljivih troškova.

  1. Potpora MSP-ovima, članci 18. – 19.

- Potpora za savjetovanje u korist MSP-ova

- Potpora MSP-ovima za sudjelovanje na sajmovima

  1. Istraživanje, razvoj i inovacije, članak 25.

- Eksperimentalni razvoj (TRL 5 – TRL 8)

  1. Potpora za inovacije za MSP-ove, čl. 28. 5.
  2. Potpora za zaštitu okoliša, čl. 36. – 38.

- Potpora za ulaganja koja omogućuje poduzetnicima da prekorače standarde Unije za zaštitu okoliša ili povećaju razinu zaštite okoliša u nedostatku standarda Unije

- Potpora za ulaganja za ranu prilagodbu budućim standardima Unije

- Potpora za ulaganja za mjere energetske učinkovitosti

Financijska potpora može se iznimno dodijeliti kao de minimis potpora u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 1407/2013 (maks. 200.000 eura tijekom tri fiskalne godine). Najviša primijenjena stopa bespovratnih sredstava biti će 70 %.

Rok podnošenja prijave:

Do 27.01.2022. do 14:00 h po hrvatskom vremenu

Prihvatljivi prijavitelji i partneri:

Shema pojedinačnih projekata za područja fokusa Inovacije zelene industrije i Plavi rast:

  • MSP-ovi kako je definirano u Preporuci Komisije 2003/361 te velika poduzeća kod kojih javno vlasništvo ne prelazi 25%
  • Prijavitelj mora biti registrirani u RH te mora biti registriran namjanje 3 godine na datum krajnjeg roka ovog Natječaja

Prihvatljivi partneri:

  • Bilo koji privatni ili javni subjekt, komercijalni ili nekomercijalni, registriran kao pravna osoba u Norveškoj ili RH

Ostali uvjeti prihvatljivosti:

  • Prijavitelj i partner/partneri te njihovi zakonski zastupnici koji podnose prijavu moraju imati urednu kaznenu i poreznu evidenciju
  • Glavna aktivnost Partnera mora biti usko povezana s aktivnostima u kojima se predlaže Partnerov doprinos
  • Ako Prijavitelj ima jednog ili više Partnera, uz prijavu se prilaže nacrt Sporazuma o partnerstvu koji definira uloge i odgovornosti različitih partnera
  • Prijavitelji ne smiju biti poduzetnici u poteškoćama (članak 2. stavak 18. Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014) te ne smiju biti u stečaju, predstečaju, postupku likvidacije, ne smiju biti u obustavi poslovnih aktivnosti niti poduzimati postupke vezane za ta pitanja
  • Prijavitelji ne smiju biti pravomoćno osuđeni za prijevaru, korupciju, umiješanost u zločinačku organizaciju ili bilo koju drugu nezakonitu aktivnost relevantnu za prijavu, bez dokaza o značajnim korektivnim mjerama poduzetim u proteklim godinama
  • Ne podliježu izvanrednom nalogu za povrat nezakonite ili nespojive državne potpore

Prihvatljive aktivnosti i ulaganja:

Potpora se može pružiti projektima koji će provoditi aktivnosti unutar poduzeća koje se prijavljuje za financiranje u jednom od sljedećih područja:

A) Inovacije zelene industrije – prihvatljive aktivnosti

1. Razvoj, provedba i ulaganje u inovativne ekološke tehnologije

2. Razvoj zelenih proizvoda i usluga

3. Razvoj i primjena „zelenijih proizvodnih procesa”

Osim toga, projekti Inovacija zelene industrije moraju izravno pridonijeti jednom ili više sljedećih pokazatelja ishoda:

a) razvijene inovativne zelene tehnologije/procesi/rješenja (koji su novi na tržištu)

b) primijenjene inovativne zelene tehnologije/procesi/rješenja (koji su novi za poduzeće)

Napomena: Najmanje jedan od ovih pokazatelja mora se odabrati u „Obrascu očekivanih ishoda”.

Svi projekti Inovacija zelene industrije moraju izravno pridonijeti sljedećim pokazateljima ishoda:

  • procijenjenom godišnjem rastu prometa
  • procijenjenom godišnjem rastu neto operativne dobiti

Napomena: Oba se pokazatelja ishoda moraju odabrati u obveznom prilogu „Obrazac očekivanih ishoda”. Osim njih moguće je odabrati izborne pokazatelje poput „stvorena radna mjesta”.

Osim toga, očekuje se da će projekti usmjereni na primjenu inovativnih zelenih tehnologija/procesa/rješenja pridonijeti barem jednom od sljedećih ekoloških pokazatelja:

a) procijenjenom godišnjem smanjenju emisije CO2/ekvivalenata

b) procijenjenom godišnjem smanjenju drugih emisija

c) procijenjenom godišnjem smanjenju potrošnje energije

B) Plavi rast – prihvatljive aktivnosti

1. Razvoj i ulaganja u pomorske nadstrukture

2. Razvoj i ulaganja u obalni i pomorski turizam

3. Razvoj i ulaganja u plavu biotehnologiju

4. Razvoj i ulaganja u pomorske resurse rudarenja morskog dna

5. Razvoj proizvoda i rješenja vezanih uz pomorski promet

6. Razvoj rješenja za plavu energiju

7. Razvoj inovativnih proizvoda i rješenja u ribarstvu i akvakulturi

8. Razvoj inovativnih rješenja u vezi s morskim otpadom i zagađenja

9. Razvoj inovativnih tehnologija za opskrbu vodom, uključujući desalinizaciju

Osim toga, projekti Plavog rasta moraju izravno pridonijeti jednom ili više sljedećih pokazatelja ishoda:

a) razvijene plave tehnologije/procesi/rješenja (koji su novi na tržištu)

b) primijenjene plave tehnologije/procesi/rješenja (koji su novi za poduzeće)

Napomena: Barem jedan od ovih pokazatelja mora biti odabran u „Obrascu očekivanih ishoda ”.

Svi projekti Plavog rasta moraju izravno pridonijeti sljedećim pokazateljima ishoda:

  • procijenjenom godišnjem rastu prometa[1]
  • procijenjenom godišnjem rastu neto operativne dobiti[2]

Napomena: Oba se pokazatelja ishoda moraju odabrati u „Obrascu očekivanih ishoda”. Osim njih moguće je odabrati izborne pokazatelje poput „stvorena radna mjesta”.

[1] Procijenjeni porast prometa po fiskalnoj godini nakon provedbe projekta. Potrebno je napraviti procjenu za razdoblje od četiri godine

[2] Procijenjeni porast dobiti po fiskalnoj godini nakon provedbe projekta. Potrebno je napraviti procjenu za razdoblje od četiri godine.

PRIHVATLJIVI TROŠKOVI:

A) Prihvatljivi izravni troškovi:

a) troškovi osoblja dodijeljenog projektu, koji uključuju stvarne plaće plus naknade za socijalno osiguranje i druge zakonom propisane troškove uključene u plaću, pod uvjetom da to odgovara uobičajenoj politici Predlagatelja projekta i Projektnog partnera o plaćanju;

b) kao alternativa, mogu se postaviti jedinični troškovi (satnice) u skladu s pravilima za primjenu odgovarajućih ljestvica jediničnih troškova primijenjenih u okviru shema za bespovratna sredstva koje u potpunosti financira Hrvatska za Predlagatelja projekta i/ili Projektnog partnera ili Norveška za Partnera donatora, za slične vrste projekata i subjekata koji su uključeni;

c) naknade za troškove puta i boravka za osoblje koje sudjeluje u projektu, pod uvjetom da su u skladu s uobičajenom praksom Predlagatelja projekta i Projektnog partnera o putnim troškovima;

d) troškovi nove ili rabljene opreme pod uvjetom da se ona amortizira u skladu s općeprihvaćenim računovodstvenim načelima primjenjivim na Predlagatelja projekta i općenito prihvaćenim za predmete iste vrste. Napomena: Upravitelj fonda može uzeti u obzir samo dio amortizacije koji odgovara trajanju projekta i stopi stvarne upotrebe za potrebe projekta; U slučaju da Upravitelj fonda utvrdi da je oprema sastavna i potrebna komponenta za postizanje ishoda projekta, može biti prihvatljiva cjelokupna nabavna cijena te opreme;

e) troškovi potrošnog materijala i potrepština, pod uvjetom da ih se može identificirati i da su iskorišteni za projekt;

f) troškovi koje nameću drugi ugovori koje je Predlagatelj projekta dodijelio za potrebe provedbe projekta, pod uvjetom da su u skladu s važećim pravilima o javnoj nabavi;

g) troškovi koji proizlaze izravno iz prijave Ugovora o projektu za pojedini projekt.

B) Kupnja nekretnina i zemljišta

Troškovi kupnje nekretnina, što znači izgrađene građevine ili građevine u fazi razvoja te odgovarajućih prava na zemljište na kojemu je građevina izgrađena ili na zemljište na kojemu se nije gradilo, mogu biti prihvatljivi pod sljedećim uvjetima, ne dovodeći u pitanje primjenu strožih nacionalnih pravila:

a) mora postojati izravna veza između kupnje i ciljeva projekta;

b) kupnja nekretnina i/ili zemljišta ne može predstavljati više od 10 % ukupnih prihvatljivih rashoda projekta;

c) prije kupnje potrebno je ishoditi potvrdu od neovisnog kvalificiranog procjenitelja ili propisno ovlaštenog službenog tijela kojom se potvrđuje da kupoprodajna cijena ne prelazi tržišnu vrijednost te da je oslobođena svih obveza u pogledu hipoteke i drugih obveza, posebno u pogledu šteta vezanih za zagađenje. Napomena: u slučaju kupnje nekretnine, potvrda ili mora potvrditi da je dotična građevina u skladu s nacionalnim propisima, ili navesti ono što nije u skladu s nacionalnim propisima, a što Predlagatelj projekta treba ukloniti u okviru projekta;

d) nekretnina i/ili zemljište mora se koristiti u svrhu i za razdoblje određeno u odluci o dodjeli bespovratnih sredstava za projekt. Vlasništvo mora biti preneseno na Predlagatelja projekta ili osobu koju je Predlagatelj projekta u prijavi za projekt izričito odredio kao primatelja nekretnine i/ili zemljišta, prije završetka projekta. Nekretnina i/ili zemljište ne mogu se prodati, iznajmiti ili založiti pod hipoteku u roku od pet godina nakon završetka projekta ili duže ako je tako predviđeno Ugovorom o projektu. Ured za financijske mehanizme (FMO) može se odreći ovog ograničenja ako bi ono stvorilo nepredviđeni i nerazumni teret za Predlagatelja projekta;

e) nekretnina i/ili zemljište mogu se koristiti samo u skladu s ciljevima projekta. Osobito za smještaj službi javne uprave, zgrade se mogu koristiti samo ako je takva upotreba u skladu s ciljem projekta;

f) kupnju nekretnina i/ili zemljišta izričito mora odobriti Upravitelj fonda prije kupnje, bilo u Ugovoru o projektu ili u naknadnoj odluci.

C) Neizravni troškovi u projektu (režijski troškovi)

a) Predlagatelj projekta i Projektni partneri mogu se odlučiti za paušalnu stopu do 25% ukupnih izravnih prihvatljivih troškova, izuzev izravnih prihvatljivih troškova podugovaranja i troškova resursa koje su im na raspolaganje stavile treće strane, a koji se ne koriste u prostorijama Predlagatelja projekta ili Projektnog partnera, koje podliježu izračunu stope na temelju poštene, pravedne i dokazive metode izračuna ili metode primijenjene u shemama za bespovratna sredstva koja u potpunosti financira Država korisnica za slične vrste projekata i Predlagatelj projekta;

b) Predlagatelj projekta i Projektni partneri mogu se odlučiti za paušalnu stopu do 15% izravnih prihvatljivih troškova osoblja;

c) u slučaju projekata koji uključuju komponentu istraživanja, neizravni prihvatljivi troškovi mogu se utvrditi primjenom fiksne stope od 25% ukupnih izravnih prihvatljivih troškova, izuzev izravnih prihvatljivih troškova podugovaranja i troškova resursa su im na raspolaganje stavile treće strane, a koje se ne koriste u prostorijama Predlagatelja projekta ili Projektnog partnera.

Prihvatljivost rashoda:

Procjena prihvatljivih rashoda za određeni projekt izvršit će se na temelju primjenjive pravne osnove državnih potpora. Međutim, u slučajevima kada su odredbe o prihvatljivosti u zakonodavstvu o državnim potporama opsežnije od niže navedenih detaljnih odredbi o prihvatljivosti, prednost će imati tekstovi ovih Poziva.

Troškovi u okviru projekata mogu biti prihvatljivi od datuma dodjele bespovratnih sredstava ili kasnijeg datuma utvrđenog u Ugovoru o projektu. U Ugovoru o projektu utvrđuje se krajnji datum prihvatljivosti troškova koji mora biti najkasnije do 30. travnja 2024. godine. Troškovi nastali nakon tog krajnjeg datuma nisu prihvatljivi.

Smatra se da su rashodi nastali kada je trošak fakturiran, plaćen i predmet isporučen (u slučaju robe) ili izvršen (u slučaju usluga i radova). Za troškove za koje je izdana faktura u posljednjem mjesecu prihvatljivosti iznimno se također smatra da su nastali u datumima prihvatljivosti ako su troškovi plaćeni u roku od 30 dana od posljednjeg datuma prihvatljivosti. Za režijske troškove i troškove amortizacije opreme smatra se da su nastali kad su evidentirani na računima Predlagatelja projekta i/ili Projektnog partnera.

Više informacija na linku: https://www.innovasjonnorge.no/globalassets/0-ryddemappe--arkiv/eea-grants/croatia/the-call/2ndcall----business-development-and-innovation-croatia_hr.pdf